Bejelentkezés

"Kis téli kirándulás"

Esemény dátum:
szo., 2011-02-05

Aki a Csabai Bihargókat ismeri, tudhatja, hogy a Bihari hegyek szerelmesei. Olyannyira, hogy a téli hónapokban sem mondanak le a túrázás élményérÅ‘l. Sokszor „kiszaladunk” egy-egy napra felkeresni egy szép panorámát nyújtó hegycsúcsot, vagy megtekinteni egy szemet gyönyörködtetÅ‘ vízesést, de most egy nagyobb kihívást jelentÅ‘ kirándulás lehetÅ‘ségében gondolkodtunk.

A téli, többnapos kirándulás megtervezése egészen más dimenziókba helyezi a szervezési körülményeket, tekintettel a hidegre, hóra, nappalok rövidségére, a sokkal kevesebb szállásadóra (a téli sátrazást nem szerettük volna bevállalni). Több lehetÅ‘ség közül így esett a választás a Biharfüred- Bogatelep útvonalra, ami igazán bÅ‘velkedik élményekkel teli látnivalókban.

Többszöri telefonbeszélgetést és logisztikai egyeztetést követÅ‘en február 5-én reggel Dobozról 4. 30-kor 7 bihargó és a majdani Bogai szállásadónk társaságában indultunk ki a szokásos Sarkad-Nagyszalonta-TenkefürdÅ‘-Belényes-Bondoraszó útvonalon Biharfüredre.

Füreden a Csodaforrásnál már reggel 7-kor elbúcsúztunk a „fogadósunktól”, aki kocsival indult át Bogába, mi pedig egynapi enni-innivalóval, hótalpakkal, mindenre felkészülve a MezÅ‘havas felé vettük az irányt. Kényelmes sétával a kevés hóban (kb30cm) könnyen elértük a Poieni 1629m-es csúcsát. Innen az erÅ‘s szélben, csodálatos panorámában volt részünk, a Belényesi medence és a Nagy Bihar csúcsa is csodaszép oldalát mutatta nekünk. Kis pihenés után leereszkedtünk a Bohodei nyergbe, majd onnan tovább az Istenek havasa csúcsa mellett elhaladva a Hideg kút forrásából olthattuk szomjunkat. Az út további részében sűrű ködbe burkolózva folytattuk túránkat a Horgas havas 1700 m éteres csúcsa alatt elhaladva egészen a Kopott csapás nyergéig. Itt hagytuk el a havasokat az Égett kÅ‘ irányába, ahonnan egy éles balkanyart követÅ‘en rövid megbeszélés után a Szamos Bazár felé folytattuk az utunkat. MelyrÅ‘l utólag kiderült, hogy a hegyimentÅ‘k (akik a turistautakat kezelik) már kivonták a forgalomból. Másfél órás folyamatos ereszkedést követÅ‘en a Kucsma patak nem éppen veszélytelen vadregényes szurdokán átkelve megérkeztünk a Szamos Bazárba. Ilyen téli körülmények között még inkább a fülemben hallottam csengeni Czárán Gyula szavait, amivel e csodaszép helyet jellemezte. A Fortuna liget varázslatos, szinte hihetetlen csodáit magunk mögött hagyva a Medúza-zug-on keresztül néhol 70-80 cm-es hóban lassan az Aragyásza barlangba jutottunk. A barlangban egy csodálatos világ tárult elénk, a patak fodrozódva megfagyva a lábunk alatt, a belsÅ‘ termekben  hatalmas jégcsapok  néhol a földig érve ejtettek ámulatba minket. A  Babilon kapuja felé közeledve egy csokor  jégsztalagmit  vonzotta tekintetünket melynek a látványa ismét elkápráztatta a tekintetünket. A Szamos Bazárt elhagyva a Varasó Havas mellett haladtunk tovább. A Varasó menedékháznál a este sötétje utolért minket s arra kényszeríttet, hogy a fejlámpáinkat bekapcsoljuk. Innen aztán az Ötös elágazás érintésével a Pádisi erdészház elÅ‘tt elhaladva már kicsit fáradtan haladtunk tovább, ahol hamarosan rátértünk a VasaskÅ‘falvábó induló kék kereszt jelzésre. Rövidesen a Bál-rétre értünk, majd folytattuk utunkat a Scarita-nyergen ketesztül a Bogai szállásunk irányába.

Este fél kilenckor elértük az éjszakai menedékünket, a GPS szerint 25 km-rel a hátunk mögött. Nagyon elfáradva, egy rövid vacsora elfogyasztása után hajtottuk nyugovóra fejünket.

A vasárnapi levezetÅ‘ túra a Bogatelep fölé magasodó CsonkakÅ‘ megmászásával kezdÅ‘dött, majd a Háromkirály vízesés szemkápráztató gyöngyfüzérré fagyott legfelsÅ‘ Boldizsár esése következett. Fantasztikus látványban volt részünk, de ami ezt még fokozni tudta az az utunk további részében elénk táruló alsó Gáspár esés monumentális jégoszloppá fagyott látványa.

Az utunk további során leereszkedtünk a Boga patak partjára és elsétáltunk a Czárán kilátó közvetlen szomszédságában lévÅ‘ Schmidl vízeséshez. Mondanom sem kell, hogy ez is jéggé fagyva várt reánk. Innen  egy kis pihenÅ‘ után visszafordultunk a Bogatelep elején várakozó autóinkhoz,  és ha fájó szívvel is, de elbúcsúztunk a szeretett hegyeinktÅ‘l.

Nagy Attila

A cikk a Pádisinfón is megjelent.

Jelenlévő felhasználók

Jelenleg 0 felhasználó és 0 vendég van a webhelyen.