Bejelentkezés

Holdfénytúra a Zarándiban.

Esemény dátum:
pén., 2017-08-04

Nagy Árpád, az aradi Zaránd Barangolói Egyesület meghívására ismét a Zarándi hegységben túráztunk. Ezúttal egy különleges kaland várt ránk: a Holdfénytúra. Az esemény Romániában „Holdfényes Perseida túra” néven lett meghirdetve. Már az ötlet is sajtóérdeklÅ‘dést váltott ki, több cikk is megjelent róla az aradi megyei magyar- és román nyelvű lapokban, de még országosan is megemlítésre került.

A túra ötletének apropóját az adta, hogy a Zaránd Barangolói Egyesület tagjai felújították a Zarándi-hegységben fellelhetÅ‘ „Paraszttanyák körútja” elnevezésű turistautat. Az útvonal új jelzéseit speciális fényvisszaverÅ‘ festéssel látták el, amely éjszaka is jól látható. Ez szinte kínálta a lehetÅ‘séget, hogy a mintegy 50 km-es útvonal felavatásakor a körút egy részét éjszaka járjuk be.

Erre jó lehetÅ‘séget adott, hogy az aradi egyesületnek két menedékháza is található az útvonal mentén. Illetve az, hogy a tavalyi évben Keszend és Vészalja között leaszfaltozták az utat, úgy az egyik menedékház immár közúton is jól megközelíthetÅ‘ lett.

Az elmúlt években a vészaljai menedékház korszerűsítése is megtörtént. Új víztartály került beállításra, ahol a helyi forrás vizét lehet tárolni, hogy nagyobb létszámú csoportot is bÅ‘ven ellásson vízzel. Illetve vizesblokk is kialakításra került.

Péntek estére érkeztünk Vészaljára, ahol egy kis ünnepség keretében történt az útavatás. Az ünnepségen felszólalt az Arad Megyei Tanács tagja és Keszend polgármestere is.

Magyarországot és egyesületünket a Csabai Bihargókat 10 fÅ‘vel képviseltük az eseményen. Összesen 102-en gyűltünk össze, ebbÅ‘l 62-en vágtunk neki az éjszakai útnak, ebben az aradi cserkészek is szép számmal (25 fÅ‘vel) és fiatalos lendülettel indultak a túrára.

A turistaút piros kör jelzéssel van ellátva. Az elsÅ‘, Vészalja – sztarnásai menedékház közötti 18 km-es szakasz volt tervezve éjszakára. Magyar idÅ‘ szerint este fél 10 kor indultunk, fejlámpák fényében. Ez a szakasz elsÅ‘sorban földutakon vezet, így nem okozott nehézséget a haladás. Az út egy mintegy négyszáz méteres szintkülönbségű ereszkedéssel kezdÅ‘dött, de aztán hosszú sétává szelídült az Irisor, Cigher, Pustaciul és Slatina patakok mentén. A többség végig világított fejlámpáival, de mi tudtuk, mivel közel telihold van, ilyenkor remekül lehet látni a holdfényben is. Így próbáltunk kicsit távolabb haladni a lámpásoktól, sÅ‘t a lányok annyira fellelkesültek, hogy az élre szaladva próbálták élvezni a hold természetes fényét. A pihenÅ‘knél néhány hullócsillag késztette lelkendezésre a résztvevÅ‘ket. Aztán egy patakátkelést követÅ‘en az utolsó néhány km-t nekünk is ismét lámpafényben kellett megtennünk, az emelkedÅ‘ erdei ösvényen. Így érkeztünk meg hajnali 3 óra körül a Debela Gora hegy közelében épült sztranásai menedékházhoz. Az alváshoz szükséges csomagok, hálózsák, stb. transzferjét megszervezték az aradiak, így nem kellett egész úton cipelnünk.  Itt a menedékház padlásán kialakított fekvÅ‘helyeken és egy földszinti szoba sokférÅ‘helyes emeleteságyán lehetett aludni.

Mi a párommal eleve úgy készültünk, hogy néhány társunkhoz hasonlóan sátrazni fogunk. De a forró nappal után éjszakára sem hűlt 23 fok alá a hÅ‘mérséklet, ezért úgy döntöttünk, matracon és hálózsákban a szabadban alszunk.  Mások is követték példánkat, mert csak két sátor lett felverve, a többi „sátrazó” is a szabad ég alatti sokcsillagos fekhelyet választotta.

Mivel másnapra is 40 fok körüli meleget jeleztek elÅ‘re, ezért a csapat úgy döntött, hogy aki a teljes kört akarja végigmenni, azokkal reggel 7 óra körül indulunk is tovább. Így nem sok idÅ‘nk maradt az alvásra.

Az ég idÅ‘közben teljesen kitisztult, így még több csillagot láthattunk, mint korábban az utunk során. A csillagokban és hullásukban gyönyörködve sikerült elaludnunk.

A napkeltét követÅ‘en fel is ébredtünk, és készülÅ‘dhettünk utunk folytatására. A világosodással együtt a bogarak is megjelentek, és Å‘k is mielÅ‘bbi indulásra sarkaltak.

Itt a menedékházban nincs víz, kb. 400 méterre van egy merítÅ‘s forrás, ami bár körül van betonozva, az apró halacskák közül próbálhatjuk kiszűrni az innivalót. De jócskán fel kellett töltenünk vízkészletünket, mert hosszú út és nagy hÅ‘ség várt ránk.  A másnapi folytatást 17-en (ebbÅ‘l nyolcan a magyar csapatból) választottuk, a többiek inkább a még egy kis alvást és az éjszakai úton történi nappali visszatérést részesítették elÅ‘nyben.

Mi nekiindultunk a 30 km körüli távnak. Változatos helyszíneken haladtunk: dimbes-dombos legelÅ‘k, elszórt tanyák, némelyik állatokkal, mások elhagyatottan, több helyen szilvát szedtek a helyiek cujkához, volt ahol dohánylevél száradt a ház oldalában.  Jártunk bükkerdÅ‘ban, vízmosásban, patak mentén, aztán beereszkedtünk a Cilodia patak völgyébe. A nap hétágra tűzött, 38 fok fölé emelkedett a hÅ‘ség.  Újabb emelkedÅ‘n folytattuk utunkat, itt kicsit le is maradtunk a csapat elejétÅ‘l, egy ligetes fennsíkon elmaradtak a jelzések, mert nem volt hova festeni. Itt a fárasztó keresgélésben le is telepedtünk enni egy kicsit, hogy friss erÅ‘vel folytathassuk majd utunkat. Néhány száz méternyire egy fa alatt várt minket az élcsapat, beszélték is, hogy ezen a részen vasoszlopok kihelyezésével kell majd javítani az útvonal követhetÅ‘ségét.  Ismét ereszkedés, ezúttal az Irisor patak völgyébe, ebben a völgyben már jártunk az éjszaka, csak néhány kilométerrel északabbra. Újabb kaptató a nagy hÅ‘ségben, az ivóvíz is fogytán, ami maradt, az is annyira meleg, hogy nem oltja a szomjat. Amikor elértük a piros kör és sárga sáv turistautak keresztezÅ‘dést, felvetÅ‘dött, hogy ez egy rövidítési lehetÅ‘ség a visszaérkezéshez. A piros körön még 9 km, a sárga sávon 4,5. A hÅ‘ség és a vízhiány miatt a csapat egy része a rövidítésre szavazott, mások továbbfolytatták volna az utat, de úgy határoztunk, nem válik szét a csapat, együtt indultunk együtt érkezünk, így mindenki a rövid úton fejezte be a túrát.

Így némi rövidítéssel, de hatalmas hÅ‘ségben tértünk vissza Vészaljára.  Éjszakai indulással, néhány órás pihenÅ‘vel sikerült leküzdenünk 45 km-t, 1150 m szintemelkedéssel.

Sajnos a fényképeink nem túl jól sikerültek éjszaka, a nappali hÅ‘ségben meg kedvünk sem volt fotózni.

Változatos útvonal. Kicsit hűvösebb idÅ‘ben, a két menedékház adta pihenÅ‘k igényvételével remek túrát lehet ide szervezni. Csapat-összekovácsoló túrákhoz remek helyszín, számunkra egzotikus, vadregényes látnivalókkal.  Holdfénytúra a Zarándiban

megemlítésre került.
mintegy 50 km-es útvonal felavatásakor a körút egy részét éjszaka járjuk be.
menedékház immár közúton is jól megközelíthetÅ‘ lett.
vízzel. Illetve vizesblokk is kialakításra került.
ünnepségen felszólalt az Arad Megyei Tanács tagja és Keszend polgármestere is.
számmal (25 fÅ‘vel) és fiatalos lendülettel indultak a túrára.
transzferjét megszervezték az aradiak, így nem kellett egész úton cipelnünk. Itt a menedékház
aludni.
hálózsákban a szabadban alszunk. Mások is követték példánkat, mert csak két sátor lett felverve, a
többi „sátrazó” is a szabad ég alatti sokcsillagos fekhelyet választotta.
alvásra.
csillagokban és hullásukban gyönyörködve sikerült elaludnunk.

a bogarak is megjelentek, és Å‘k is mielÅ‘bbi indulásra sarkaltak.
vízkészletünket, mert hosszú út és nagy hÅ‘ség várt ránk. A másnapi folytatást 17-en (ebbÅ‘l nyolcan a
nappali visszatérést részesítették elÅ‘nyben.
cujkához, volt ahol dohánylevél száradt a ház oldalában. Jártunk bükkerdÅ‘ban, vízmosásban, patak
a hÅ‘ség. Újabb emelkedÅ‘n folytattuk utunkat, itt kicsit le is maradtunk a csapat elejétÅ‘l, egy ligetes
javítani az útvonal követhetÅ‘ségét. Ismét ereszkedés, ezúttal az Irisor patak völgyébe, ebben a
túrát.
Így némi rövidítéssel, de hatalmas hÅ‘ségben tértünk vissza Vészaljára. Éjszakai indulással, néhány
órás pihenÅ‘vel sikerült leküzdenünk 45 km-t, 1150 m szintemelkedéssel.
fotózni.
vadregényes látnivalókkal.

Jelenlévő felhasználók

Jelenleg 0 felhasználó és 3 vendég van a webhelyen.