Bejelentkezés

nem kerékpározok
Összes szavazat: 91

Bihar-hg. időjárása

Március 15-i Felvonulás, kicsit másképp.

Esemény dátum:
csü., 2012-03-15

Az idei évben a március 15.-e emlékezetes maradt számomra. Turistaegyesületem a Csabai Bihargók szervezésében a Bihar-hegység legmagasabb pontjára, az 1848,5 méter magas Nagy-Bihar csúcsára jutottam fel. A márciusi ifjakra való megemlékezés nem mindennapos formáját választva így.
  Az ünnepnap reggelén hajnal fél egykor szólt az ébresztÅ‘. Erre azért volt szükség, hogy Orosházáról a Romániai Bihar-hágói gyülekezési pontra 8 órára odaérjünk.Az 1150 m tszf kiindulási ponton már népes csapat gyülekezett a hotel parkolójában. Mivel a túra több internetes fórumon meg volt hirdetve, ezért a Szolnoki GördögöktÅ‘l a fÅ‘városi Hajtás- Pajtásig sokfelÅ‘l érkeztek túratársak.
Felszerelkezés, szerelvényigazítás után negyed kilenckor elindult a kb. 60 fÅ‘sre duzzadt csapatunk a piros sávjelzésen. A menetelÅ‘k serege hamar szétszakadt, mert a csapat egy része a sífelvonóra ült, így könnyítve meg az elsÅ‘ emelkedÅ‘t. Bár tavaszi volt az idÅ‘pont, itt a Bihari hegyek közt még másfél méteres hóréteg fogadott minket. Ezért a hótalpakra nagy szükség volt ezen a túrán. Nélküle sokkal küzdelmesebb
volt az elÅ‘rejutás. De nem lehetetlen!
  Az elsÅ‘ kilométerek a meredek emelkedÅ‘n még a fenyvesek közt haladt. Itt még nagyon szélvédett helyen jártunk,így fokozatosan kerültek a levetetett ruharétegek a hátizsákba. S még mindenki lelkes és optimista volt. Egy-egy megálláskor, mikor megritkult a fenyves szép panorámában volt részünk. A kopasz hegyoldalt 1500 m tszf értük el. Az addig levetett ruhadarabok nagyon gyorsan visszakerültek az erÅ‘s szél miatt. A kezdeti optimizmus is kezdett fogyatkozni és szinte végérvényesen széthúzódott a bakancsosok serege.
  Az elsÅ‘ jelentÅ‘s pont az 1640 méter magas Visszhangos-kÅ‘ volt. Itt már orkán erejű szélben volt részünk. A télies körülmények hatására ezen a ponton páran már a visszafordulás mellett döntöttek A kilátás gyönyörű volt. S déli irányban vágyott célunk a Nagy-Bihar csúcs. De a látótávolságra való cél látványa még csalóka volt. Mert elÅ‘ttünk volt még a túra neheze: a szélnek kitett Bihar nyereg fel-le menete. Itt a hó legfelsÅ‘ rétege keményre volt fagyva, mégis könnyen térdig süllyedt a hóba a túrázó,ha rossz helyre lépett. S bár küzdelmes volt az elÅ‘rejutás a hó és a szél miatt, a panoráma csodálatos volt. Ugyanis egész nap ragyogó tiszta kék égben volt részünk. Ezért is nem néztünk mindig a lábunk elé...
  Az utolsó kemény kapaszkodón már szinte felhúz a csúcson levÅ‘ tv adó-torony látványa. Bár volt aki szerint inkább csak délibáb a befagyott hegytetÅ‘n. Mert oly közel, s távol van egyszerre… ☺
  Egyes források a Nagy-Bihar csúcsot 1848,5 m magasnak, mások pedig 1849 m-nek jelzik. Bármelyiket vesszük is, érthetÅ‘ miért ezen a napon kellett a hegytetÅ‘n lenni. Itt politikától mentesen adhattuk meg a Forradalom és Szabadságharc hÅ‘seinek a tiszteletet.
  Akik feljutottak a csúcsra, azok a tökéletesen tiszta idÅ‘nek köszönhetÅ‘en lélegzetelállító körpanorámában volt részük. A Bihar-hegység s egyben az Erdélyi-szigethegység legmagasabb pontján állva kitárult elÅ‘ttünk a táj. Távolban a MezÅ‘havas, Istenek havasa, a Vigyázó és csak sorolhatnám a hósapkába burkolózó hegytetÅ‘ket. S mellé igazi vadonként a fenyvesekkel borított hegyoldalak. Nem
csoda,hogy nagy turistaelÅ‘dünk Czárán Gyula már száz évvel ezelÅ‘tt beleszeretett e tájba. A kötelezÅ‘ csúcsfotók, zászlóbontás és a himnusz eléneklése után ugyanezen az úton tértünk vissza az autókhoz. A naplemente fényei bearanyozták lefele a lépteinket, újabb emlékezetes pillanatokat szerezve ezzel.
  A GPS szerint aznap 22 km-t és 1200 m szintet másztunk meg. Igazi téli körülmények közt. A parkolóba visszaérve már fogyatkoztak az autók .A túrán résztvevÅ‘k vagy haza Magyarországra vagy valamelyik környékbeli panzió felé vették az irányt. A mi kisbuszunk 9 fÅ‘s csapata egy helyi kisbüfében várta be egymást, mielÅ‘tt a felsÅ‘girdai szállásunkra indultunk volna. S másnap várt ránk a Rozsda szakadék és a Vércsorog vízesés. De ez már egy másik történet.

Horváth Gyula
Orosháza

Jelenlévő felhasználók

Jelenleg 0 felhasználó és 1 vendég van a webhelyen.